Wymiana oleju i filtra

2022-02-17

Zima powoli dobiega końca, na ulicach już teraz można było spotkać pierwszych motocyklistów. Zanim jednak zdecydujemy się wyprowadzić naszą maszynę z garażu, powinniśmy się odpowiednio przygotować. Jest kilka kwestii, na które powinniśmy zwrócić uwagę, jednak jedną z najważniejszych jest wymiana oleju. Są dwie teorie dotyczące tej czynności. Jedna mówi, że powinno się wymienić olej po sezonie, aby nie pozostawiać na zimę przepracowanego smarowidła. Zgodnie z drugą teorią, olej traci swoje właściwości, dlatego lepiej jest wymienić go tuż przed rozpoczęciem nowego sezonu. Niezależnie od tego, po której stronie jesteście, jeśli jeszcze nie wymieniliście oleju, warto zrobić to teraz, najważniejsza jest regularność wymian.

1. Olej

Wybierając olej, powinniśmy sugerować się przede wszystkim zaleceniami producenta. Sugerowany przez niego olej jest dostosowany do silnika w Waszym motocyklu i ma parametry, które zapewnią najlepsze smarowanie z uwzględnieniem warunków pracy. Inny olej zalecany jest do motocykli szosowych, inny do off-roadowych a jeszcze inny do wysokoobrotowych silników w motocyklach sportowych. Oleje dzielą się pod względem przeznaczenia z uwagi na ich różne właściwości. Oleje dzielimy na syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Najlepsze parametry osiągają oleje syntetyczne, następnie pół syntetyczne i mineralne. Jednak oleju syntetycznego nie wlejemy do każdego silnika, tak samo jest z półsyntetycznymi i mineralnymi. Z uwagi na różnice w gęstości, nie każdy będzie odpowiedni dla naszego motocykla, dlatego powinniśmy sugerować się zaleceniami producenta. Kolejną cechą jest lepkość, określana parametrem np. 10W40. Pierwsza liczba określa lepkość w niskich temperaturach, druga w wysokich, w tym przypadku również powinniśmy zaufać dany z książki serwisowej.

2. Filtr oleju

W tym przypadku zasada jest prosta: wymieniamy go przy każdej wymianie oleju. Dlaczego? Ponieważ przez filtr stale przepływa olej, który krąży po całym silniku, we wszystkich jego zakamarkach. W oleju gromadzą się osady, zanieczyszczenia i opiłki, które wyłapuje filtr. Z czasem pogarsza się jego wydajność, dlatego konieczne są regularne wymiany. Wlewając czysty i świeży olej, nie powinien mieć on kontaktu ze zużytym i zabrudzonym filtrem. Filtry oleju występują w wielu odmianach, jednak do danego motocykla pasuje wyłącznie jeden typ. Dlatego, jeśli przykładowo, w naszym silniku producent zastosował filtr o oznaczeniu HF303, to będzie do niego pasował wyłącznie taki, lub zamiennik o tym samym oznaczeniu. Filtry występują w dwóch formach: wewnętrznej i zewnętrznej. Wewnętrzne to swego rodzaju wkładki, które umieszczamy pod pokrywą, w silniku. Zewnętrzne mają obudowę w formie metalowej puszki, przykręca się je na zewnątrz silnika, w określonym miejscu.

Jeśli macie wątpliwości, jaki olej i filtr wybrać, skontaktujcie się z naszym biurem obsługi, chętnie pomożemy rozwiać wszelkie wątpliwości.

Zaufane Opinie IdoSell
4.73 / 5.00 285 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2023-05-18
Super
2023-05-08
Dziękuję za produkt , wszystko sprawie i profesjonalnie i w dobrej cenie. Polecam ten sklep , tak trzymajcie :)
FACEBOOK
INSTAGRAM
pixel