Akumulatory motocyklowe

2022-03-16

Zbliżająca się wiosna to czas, kiedy większość z nas po raz pierwszy odpala swoje maszyny. Jeśli nie wyciągnęliśmy akumulatora na zimę i nie kontrolowaliśmy jego naładowania, możemy spotkać się z niemiłą niespodzianką. Jeśli motocykl nie odpali, kontrolki ledwie świecą a klakson nie reaguje, najprawdopodobniej winny będzie rozładowany akumulator. Czasem wystarczy jego naładowanie, ale jeśli napięcie spadło poniżej krytycznej normy, niestety wiązać się to będzie z koniecznością wymiany. Akumulatory mają określoną żywotność, dlatego nawet przy odpowiedniej trosce, prędzej czy później będzie trzeba rozejrzeć się za nowym.

Jakie rodzaje akumulatorów możemy spotkać?

Występują dwie główne grupy, które dzielą się na kilka mniejszych:

- akumulatory kwasowe - są to takie, w których używa się elektrolitu kwasowego. Dzielą się na standardowe, żelowe oraz tzw. AGM

- akumulatory litowo-jonowe - jest to najbardziej zaawansowany rodzaj baterii, cechuje się wysoką wydajnością.

Standardowe akumulatory kwasowe najczęściej można poznać po białym kolorze obudowy. W takim akumulatorze elektrolitem jest roztwór kwasu solnego i wody. Jest on w formie płynnej, więc przy przechylaniu akumulatora na boki, istnieje ryzyko rozlania. Woda z tego roztworu może z czasem odparowywać, dlatego konieczna jest kontrola odpowiedniego poziomu, elektrolit bez problemu widać dzięki białej obudowie. Zgodnie z europejskimi przepisami, które obowiazują od zeszłego roku, akumulatory kwasowe muszą być sprzedawane w formie napełnionej. Nie ma już możliwości sprzedaży z dołączonym pojemnikiem z elektrolitem, jak to miało miejsce do tej pory. Niewątpliwą zaletą tego typu akumulatora jest niska cena.

Akumulatory AGM różnią się od standardowych tym, że posiadają we wnętrzu maty z włókna szklanego. Elektrolit może w nie swobodnie wsiąknąć, dlatego jest mniej podatny na odparowanie i rozlanie. Akumlatory AGM marki Moretti mają jeszcze jedną zaletę, posiadają wbudowany wyświetlacz informujący o aktualnym poziomie naładowania, sygnalizujący dźwiękowo zbyt niskie napięcie oraz informujący ile dni minęło od montażu.

Kolejnym typem są akumulatory żelowe. Zawierają one krzemionkę, która po zalaniu elektrolitem przyjmuje formę gęstego żelu. To całkowicie niweluje problem odparowywania oraz możliwości rozlania elektrolitu. Z tego powodu, akumulatory żelowe mogą być zamontowane w dowolnej pozycji, nie wpływa to na ich pracę.

Najbardziej zaawansowanym rodzajem akumulatorów są litowo-jonowe. Można je porównać do baterii w telefonie, ponieważ działają na tej samej zasadzie. Nie mają wewnątrz elektrolitu ani ołowiu, co znacząco wpływa na ich masę. Tego typu baterie potrafią być nawet 6 razy lżejsze, co docenią osoby starające się o obniżenie masy motocykla.

Jak dopasować akumulator?

Każdy akumulator ma indywidualne oznaczenie. Najczęściej jest ono uniwersalne, różni się jedynie pierwszą literą, która oznacza producenta. Dla przykładu: MTX9-BS marki Moretti będzie tym samym akumulatorem co YTX9-BS marki Yuasa.

Jeśli nie jesteśmy w stanie odczytać oznaczenia, Możemy spróbować dopasować akumulator po wymiarach. Jednak bardzo istotne są jeszcze parametry, takie jak pojemność akumulatora, prąd rozruchowy czy biegunowość. Są to rzeczy ściśle określone przez producenta motocykla. Zamontowanie akumulatora o złej pojemności i prądzie rozruchowym może sprawić, że będzie on bezużyteczny. Biegunowość natomiast określa, z której strony znajduje się plus a z której minus. Kable wysokiego napięcia są zwykle "na styk" więc jeśli bieguny będą zamienione miejscami, nie będziemy w stanie zamontować baterii.

Jeśli macie wątpliwości odnośnie dopasowania właściwego modelu, skontaktujcie się z nami  telefonicznie lub mailowo, podając markę, model, pojemność oraz rok produkcji Waszego motocykla. Chętnie pomożemy w wyborze.

Zaufane Opinie IdoSell
4.74 / 5.00 278 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2023-09-13
Ciut dłużej trwała wysyłka ale pisa tym wszystko ok
2023-03-26
Super szybko jestem bardzo zadowolony
FACEBOOK
INSTAGRAM
pixel